Obdržel jsem poměrně dlouhé vyjádření Ministerstva vnitra ČR k návrhům na usnesení, kterými se v březnu 2019 zabývali zastupitelé MČ Praha 21 při řešení tzv. nulové tolerance hazardu na území naší městské části. Zde jej uvádím ve zkrácené formě. Po mém očerňování ze strany Pirátů a STAN (PaS) v mediálním prostoru, že jsem našemu zastupitelstvu předložil chybný návrh na usnesení (přijatý), kterým naše zastupitelstvo žádá to magistrátní o nulovou toleranci, jde po magistrátu o druhou instituci, kterou jsem o posouzení předložených návrhů na usnesení v této věci požádal a která přijaté usnesení za chybné (nezákonné) nepovažuje.
Ministerstvo vystupuje u podobných žádostí z městských částí spíše jako poradní orgán, protože ani nemůže jinak. I tentokrát tedy „jen“ konstatuje, že vydávání obecně závazných vyhlášek (OZV) na území hl. m. Prahy, je zákonnou kompetencí pouze a jen Zastupitelstva hl. m. Prahy, které po projednání s městskými částmi, posouzení, vyhodnocení a zohlednění návrhů i místních specifik městských částí může vydat OZV o regulaci hazardních her, kterou stanoví nulovou toleranci pro území určité městské části. Tuto odlišnost od jiných městských částí musí hl. m. Praha umět případně zdůvodnit.
Rovněž není v kompetenci Ministerstva vnitra vykládat význam přijatých usnesení, interpretovat přijaté usnesení může jen a pouze ten samosprávný orgán, který jej přijal. Tak se také již de facto stalo (viz Potvrzeno! K dosažení nulové tolerance vede jen návrh Patriotů), byť oficiálně bude usnesení na magistrát teprve odesláno.
… Ministerstvo vnitra si dovoluje upozornit, že mu nepřísluší výkon dozoru nad zákonností usnesení, … městské části … neboť tento dozor vykonává … Magistrát hl. m. Prahy. Nicméně i přes tento závěr Vám sdělujeme, že nespatřujeme usnesení týkající se záměru vyhlásit nulovou toleranci v oblasti regulace hazardních her a požádat Zastupitelstvo hl. m. Prahy o projednání obecně závazné vyhlášky o regulaci hazardních her za rozporné se zákonem.
Co se týká usnesení o vyhlášení úplného zákazu hazardních her a uložení úkolu radě městské části, aby bylo zrušeno povolení k provozování hazardních her na území městské části, k tomu uvádíme následující.
Dle ustálené judikatury Ústavního a Nejvyššího správního soudu zrušení již vydaných povolení k provozování hazardních her není záležitostí samosprávy, tedy vyhlášky, ale správního orgánu, který provozování hazardních her povolil. Vydáním OZV, která provozování hazardních her na daném území zakáže, lze povolení zrušit. Nicméně správnímu orgánu (MFČR v případě povolování určitého druhu hazardní hry a ÚMČ v případě umístění herního prostoru) nikdo nemůže nařizovat či jej žádat, aby příslušné povolení nevydal, neboť příslušné povolení je oprávněn a za splnění zákonem stanovených podmínek i povinen vydat pouze kompetentní správní orgán.
PaS dnes tvrdí, že jsou pro nulovou toleranci hazardu na území MČ Praha 21. Jenomže i podle názoru MVČR záleží na rozhodnutí Zastupitelstva hl. m. Prahy, zda v OZV bude úplný zákaz provozování hazardních her ve vztahu k určité MČ stanoven. Na našem zastupitelstvu jsme však viděli, že pro tento (schválený) návrh usnesení PaS nehlasovali (viz Piráti a STAN nepodpořili nulovou toleranci hazardu).
Možná si vzpomenete, že jsem na zastupitelstvu i upozorňoval na problémovost současné výčtové vyhlášky, pokud chceme nulovou toleranci hazardu. Podobně mluví i ministerstvo: … regulace hazardních her formou adresného výčtu míst, na kterých lze či naopak nelze hazardní hry provozovat, patří v praxi k nejproblematičtějším.
Závěr o problematičnosti regulace hazardních her formou konkrétních míst potvrzuje i četná judikatura správních soudů nebo rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který v posledních letech vydal již několik správních rozhodnutí, kterými byly uloženy peněžité pokuty územním samosprávným celkům, že se vydáním obecně závazných vyhlášek o regulaci hazardních her dopustily narušení hospodářské soutěže.
Zde najdete vlastní rozbor a komentář k hlasování: Nulová tolerance ve světle návrhů a hlasování
Schválený můj návrh na usnesení
A) Zastupitelstvo městské části
žádá
Zastupitelstvo hl. m. Prahy o vyhlášení zákazu (nulové tolerance) provozování hazardních her uvedených v § 12, tedy bingo, technická hra a živá hra dle zákona č. 186/2016 Sb. o hazardních hrách na celém území MČ Praha 21 s odvoláním na § 44, odst. 3/a) pojednávajícím o obecně závazných vyhláškách zákona č. 131/2000 o hl. m. Praze.
Páteční verze návrhu na usnesení od PaS
B) Zastupitelstvo městské části
1) Vyhlašuje
úplný zákaz hazardních her na území městské části Praha 21 s platností od 1. 4. 2019.2) Ukládá
Radě MČ požádat Radu hl. m. Prahy o novelu vyhlášky 10/2013 hl. m. Prahy, v rámci které by bylo zrušeno povolení k provozování hazardních her na území Praha 21 – termín do 30. 4. 20193) Ukládá
Radě MČ požádat MF, Odbor státní dozoru nad hazardními hrami o neprodloužení povolení pro provozovnu Malešovská 1352 – termín do 30. 4. 2019.
Pondělní neschválená verze návrhu na usnesení od PaS
D) Zastupitelstvo městské části
vyhlašuje záměr realizovat úplný zákaz hazardních her na území Praha 21 a ukládá RMČ požádat Radu hl. m. Prahy o novelu vyhlášky č. 10/2013 hl. m. Prahy, v rámci které by bylo zrušeno povolení k provozování hazardních her na území Praha 21.
Neschválený návrh na usnesení C) od zastupitele P. Roušara z Otevřeného Újezda se netýkal nulové tolerance, ale domnělého výpadku peněz z hazardu pro spolky.
Přístup PaS k řešení hazardu ad hoc, zmatečnost či odlišnost mezi dvěma návrhy na usnesení (v pátek první verze, v pondělí na zastupitelstvu druhá verze), způsob komunikace a silové protlačování svého návrhu na usnesení na zastupitelstvu (mimo postup dle Jednacího řádu – neprojednáno radou MČ, nedodržena 7 denní lhůta na seznámení se s návrhem pro ostatní zastupitele) byl a stále je pro mne velkým rozčarováním. Začínám mít čím dál více pochybností, zda místo nulové tolerance v městské části, nebylo cílem PaS jen dočasné utlumení hazardu či vyvolání chaosu na zastupitelstvu, odložení projednání a získání času.
Petr Duchekzastupitel