Následující řádky vznikly vlastně náhodou. Bylo pozdní sobotní odpoledne a chystal jsem se na domluvenou návštěvu večerního kina. Jenomže z té na poslední chvíli sešlo a já si řekl, že bych se mohl podívat na weby kolegů v zastupitelstvu. Zavítal jsem i na web zastupitelů za STAN a Piráti a začetl se do článku zastupitelky a předsedkyně Kontrolního výboru ZMČ pí Marie Kučerové – KOMENTÁŘ K ZASTUPITELSTVU V PROSINCI 2018. To se konalo 21. 12. 2018.
Některé věty v článku na mě působily tendenčně, jiné sebeoslavně a některé skutečnosti byly opomenuty. Ale vše jsem bral s úsměvem jako nějaké marginálie. Ovšem příliš jsem se nesmál nad druhou polovinou odstavce, který je věnován činnosti Kontrolního výboru a mnou podaného návrhu na kontrolu:
Po přečtení jsem se rozhodl, že se ohradím vůči několika věcem:
1. Návrh byl otevřen až v momentě, kdy jsem byl na řadě z přihlášených zastupitelů do rozpravy a dostal jsem možnost promluvit. Teprve tehdy jsem jej mohl přednést. Zastupitel podle zákona o Praze sice může předložit kdykoliv během jednání jakýkoliv návrh, ale musí mít slovo. Neřídí se tedy tím, zda se předsedkyni Kontrolního výboru zdá, že je či není v přímé souvislosti s tím, co právě probírá. Tematicky by totiž můj návrh na kontrolu minulých akcí vždy postrádal přímou souvislost se zápisy o dopravě, ale i s čímkoliv jiným. Ovšem zastupitelstvo právě probíralo ″Zprávu o činnosti Kontrolního výboru″ a tematicky příhodnější bod do programu jednání zastupitelstva zařazen nebyl. Navíc nešlo o složitý návrh. Pokud s tím však měla pí Kučerová problém, mohla se nadále věnovat jen starým zápisům a mnou předloženému návrhu na kontrolu si nevšímat. Jistá neochota věnovat se kontrole byla cítit.
2. Všichni zastupitelé byli dostatečně dopředu (7. 12. 2018) e-mailem informováni, že onen návrh předložím v bodě ″Zpráva o činnosti Kontrolního výboru″. Takže s tím pí předsedkyně musela počítat, věděla o tom. Samotného mě však překvapilo, proč se kolem znění návrhu strhla poměrně velká diskuse především ze strana p. Roušara a STAN+Piráti, když vyladění textu mohlo dávno proběhnout mezi zastupiteli po e-mailu. Proto jsem také návrh na usnesení poslal všem s dvoutýdenním předstihem, ale nikdo mi žádné připomínky neposlal.
3. Přestože se pí Kučerová domnívá, že pověření dvou výborů stejnou prací je nesystémové a zatěžující stejnými dotazy, tak se hluboce mýlí. Pokud by totiž dotazy byly opravdu stejné, pro úředníky to znamená místo jednoho kliknutí na klávesnici Enter (odpovědi pro jeden výbor) kliknout na ni dvakrát (pro oba výbory). Nicméně cílem je komplexní kontrola pomocí právě odlišně zaměřených kontrolních orgánů zastupitelstva, rozklíčování všech vazeb a pochopení vnějších a vnitřních souvislostí u kontrolovaných případů. Jestli toto není naopak jednoznačně systémové, tak vyvstává podezření, zda se pí předsedkyně neprořekla z obavy, že kontrolu provede i jiný kontrolní orgán, než ten, na který má jako předsedkyně přímý vliv. Chce snad něco nebo někoho krýt? I selským rozumem vzato je totiž jasně vidět, že mezi Finančním výborem a Kontrolním výborem přece jen nějaký rozdíl bude. Co třeba expertní zaměření na kontrolu finančních operací a kontrolu smluvních ujednání?
E-mail zaslaný všem zastupitelům, tajemníkovi úřadu, sekretářkám a kanceláři starosty:
