Konečně jsme se dočkali územního rozhodnutí ve věci přeložky z Úval do Běchovic. Téměř současně však zastupitelstvo Horních Počernic schválilo usnesení o žalobě kvůli neuspokojivým kompenzačním opatřením u silnic kolem Počernic.
Co přesně je obsahem žaloby, není zatím jasné, není zveřejněna. Ale existuje opodstatněná obava, zejména podle vyjadřování v diskusních skupinách na Facebooku, že skutečný záměr horpočernických zastupitelů je, zastavit dostavbu pražského okruhu mezi Horními Počernicemi a Černým mostem a poslat jej mimo Prahu, za Úvaly (tudy by fakticky vedla 511ka z D1). Oživil by se tím starý projekt tzv. regionální varianty, ale s jeho výstavbou bychom mohli počítat tak za 20 – 30 let. Možná to některé překvapí, ale už dnes v H. Počernicích argumentují „Bezpečnostním auditem“, který má uvádět, že 510ku bude připojením 511ky potřeba rozšířit na 3+3 pruhy a po dostavbě 520ky na 5+5 pruhů. Těch věcí je víc a těžko nyní věřit, že jim jde jen o protihlukové stěny apod.
Přeložka I/12 je však v rozhodnutí EIA vnímána jako výstavba realizovaná v koordinaci s 511kou a stejně tak pokud jde o zprovoznění. Zde se například dočtete: U staveb PO 511 a přeložky I/12 je navíc podmínkou závazných stanovisek EIA jejich uvedení do provozu současně. Z toho vyplývá kromě provozních souvislostí i problematika společné výstavby v souvisejícím území. Proto bych všechny dotčené starosty požádal, aby se spojili a začali spolupracovat na variantě výstavby I/12ky i bez nutnosti koordinace s výstavbou a zprovozněním 511ky.
Zdá se mi, že se znovu objevuje starý projekt velkého regionálního obchvatu. Nejsem proti němu, ale v tuto chvíli nám nepomůže. Už kdysi však bylo zřejmé, že:
-
regionální obchvat je mnohem nákladnější na výstavbu
-
je o dost kilometrů delší
-
spálí se na něm mnohem více PHM
-
bude potřeba provést více těžby hornin a lesů
-
povede silnicemi II. a III. třídy, které nesplňují požadavky na tranzitní kamionovou dopravu (nevhodné pro sjezdy)
-
prodlouží se o dost dopravní obslužnost
-
stoupne množství ochranných opatření
-
je potřeba počítat s mnohem více odpůrců výstavby z řad obcí, organizací a spolků
-
vede územím, kde se s ním nijak nepočítá, na nic nenavazuje
Pro zajímavost přikládám článek napsaný jen jako vyplň volného místa ve Svobodných újezdských listech, které jsem před 10 roky vydával. Tehdy jsem komunikoval s ministrem dopravy a měl přístup k problematice obchvatu.
Dnes bych článek napsal jinak, ale jsem rád, že jsem si na něj vzpomenul. Připomíná mi, jak dlouho všechno trvá. A když už jsme se konečně dočkali důležitého posunu, tak bychom neměli o přeložku I/12 přijít. I kdyby jen na několik let než skončí soud.
Starostové přilehlých obcí, kteří se dlouhodobě snaží o realizaci výše uvedené přeložky by se proto měli spojit a dát jasně najevo, že o výstavbu přeložky stojí i bez realizace 511ky. Je to v zájmu všech, kteří roky na přeložku čekají. A pokud je to v jejich silách a možnostech, měli by Horním Počernicím pomoci se získáním oprávněných kompenzačních opatření. "Pirátská" akce hornopočernických zastupitelů totiž negativně zasahuje do širokého okolí.
Petr Duchek, 23. 7. 2022
Závazné stanovisko k ...
Zavazne stanovisko k posouzeni vlivu provedeni zameru na zivotni prostredi
Zvětšit s možností stáhnout
Hnutí občanů Počernic s podporou Pirátů
Web
Tender arena - zadavatel ŘSD
Související článek
Obchvat I/12 s územním rozhodnutím
Hnutí pro Počernice s podporou Pirátů
Tisková zpráva k mimořádnému jednání zastupitelstva (schválení žaloby)
Piráti Praha
Články k obchvatu. Podle nich se zdá, že tito piráti dostavbu pražského okruhu podporují