Od roku 2010 upozorňujeme na nedostatky našeho základního školství. Publikujeme články, pořádáme přednášky a snažíme se osvětou přimět rodičovskou a odbornou veřejnost k diskusi nad směřováním naší jediné základní školy. Upozorňujeme na její ohraničené možnosti a navrhujeme buď její rozdělení nebo vznik další školy. Devět roků práce je v kostce po jednotlivých letech zaznamenáno na stránce věnované Masarykově základní škole.
Z počátku jsme byli spíše pro změny, pak rozdělení školy. V posledních letech se ale přikláníme k jedinému možnému řešení - vzniku nové (svobodné, alternativní, nebo prostě jen druhé) školy. Důvody tohoto přiklonění lze hledat v zažitých stereotypech či setrvačnosti v čtyřúhelníku rodičů, pedagogů, zřizovatele a žáků, v tempu probíhajících změn ve škole, v jejích limitech i v určité liknavosti až nedůvěry dojít k alternativnímu školství. Tento mix nezdravé opatrnosti, nepochopení, lenosti či odmítání spolehlivě zajistí, že stávající žáci základní školy (i s rodiči), kteří chtějí poznat jiný způsob vzdělávání, se nedočkají, protože školu mnohem dříve opustí.
Stručný přehled činností z poslední doby, kterými jsme iniciovali myšlenku na vznik alternativního školství:
2017
27. 6. 2017 jsme uspořádali další poměrně obsáhlou přednášku s panem Tomášem Feřtkem z EDUin, o. p. s.
Zadání přednášejícímu bylo následující: Ukázat, jak alternativní školy fungují, čím se liší, že jsou velké i malé, soukromé i státní, v obcích menších i větších, srovnatelných s Újezdem a přesto mají na svém území více škol.
Přednáška ukázala, že takovým školám patří budoucnost a je jich hodně. Víc, než si mnozí v Újezdě asi myslí.
12. 10. 2017 jsme uspořádali přednášku o svobodném školství s Martinem Urzou ze Svobody učení. Záznam z přednášky najdete níže ve filmovém archivu, není však úplně nejkvalitnější, ne vždy jsou dobře slyšet především otázky z publika.
Přednáška ale ukázala, v čem je naše základní školství nesvobodné a plné šikany, což si mnoho rodičů ani neuvědomuje, i jak zkostnatělá je naše legislativa. Došlo i na možná řešení a možnosti pro rodiče a jejich děti.
Újezdský zpravodaj – prosinec 2017
Text se věnuje SCIO průzkumu v ZŠ, ale ve třetím sloupci zmiňuje otevření další školy:
Průzkum ale ukázal, že žáci mají zájem o vědomosti a ptají se, jak se mají učit. I proto mé otevření otázky rozdělení ZŠ na tradiční a inovativní v posledním Magazínu Oko dostalo reálné opodstatnění. Tady totiž nepomůže mediální vylepšování obrazu školy, tady pomůže už jen revoluce.
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Článek z Magazínu Oko č. 11, září 2017
Městská část disponuje unikátní možností. Má kapacitně obrovskou školu a dvě téměř samostatné budovy. Považoval bych za úspěch, kdyby se povedlo v jedné budově otevřít alternativní školu s inovativními metodami výuky …
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Článek z Magazínu Oko č. 12, prosinec 2017
(O dělení ZŠ v Jesenici) V minulém Magazínu Oko poprvé publikoval zastupitel Duchek sedm let starou myšlenku o rozdělení Masarykovy základní školy na dvě – tradiční a inovativní …
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Článek z Magazínu Oko č. 12, prosinec 2017
Fiktivní rozhovor s ředitelkou základní školy, který je představou o svobodné škole v Újezdě nad Lesy.
2018
Článek v Magazínu Oko č. 13, březen 2018 – Data
Článek je věnován především údajně potřebnému předělání zdravotního střediska na mateřskou školu, ale současně ukazuje na naplněnost základní školy, která by bez odlivu žáků na gymnázia ani nemohla otvírat první ročníky.
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Újezdský zpravodaj – květen 2018
A co kdyby na Blatově vznikla alternativní škola?
Tak končí sloupek zastupitele, který je sice věnován kauze přesunu zdravotního střediska do budovy Ideal Lux na Blatově, ale v závěru se zcele zřetelně občanů ptá, zda na Blatově (tedy v uzavřené továrně Ideal Lux) nenechat vzniknout alternativní školství…
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Článek v Magazínu Oko č. 14, červen 2018 – Klam přichází kdoví odkud – MZŠ
Jde o článek rekapitulující naše aktivity ke školství v roce 2017, ve kterém připomíná naše články o možném rozdělení kolosu základní školy na tradiční a inovativní.
Článek v Magazínu Oko č. 14, červen 2018 – Alternativní základní škola
Tento článek vyvolal nebývalé množství reakcí z řad rodičů, veřejnosti i pedagogů. Zřejmě jsme jím ťali do živého.
Již dlouhou dobu mluvím o potřebě inovativní školy. V souvislosti s budovou Ideal Lux jsem v minulém zpravodaji znovu zmínil možnost využití této budovy pro „konkurenční“ školu k té tradiční.
…
Jestli je však pro nás v Újezdě důležitější cpát miliony do přesunů střediska, policie, úřadu apod. než do vzdělávání vlastních děti, tak nás příští generace oprávněně označí za největší újezdské hlupáky.
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Článek ve Volebním Oku, září 2018 – Iniciujeme vznik alternativního školství
… tradiční škola má své limity. Proto chceme ještě nabídnout něco alternativního. Víme, že netradiční, inovativní školy se spontánně líbí především dětem … Chceme proto vytvořit v jistém smyslu i konkurenci škol …
Text pod obrázkem bývalé továrny IL: Budova bývalé továrny Ideal Lux je jednou z možností pro vznik alternativní (inovativní) školy.
(kliknutím na článek jej zvětšíte)
Reakce na Facebooku, kde byl řešen zápis ze schůze Školské rady ze dne 12. 12. 2018
Závěr komentáře: Udělejme místo Ideal Luxu druhou (konkurenční) školu, zajistěme jiné vedení školy a pak se věci teprve začnou přirozeně hýbat tak, aby současní žáci ještě změny zažili.
(foto z FB i zápis v pdf lze zvětšit a stáhnout)
2019
Vlaštovka dobrých zpráv – 5 (Vznik alternativního školství)
30. 1. 2019 A je tu další vlaštovka, kterou jsme předložili radě MČ k projednání. Jak vidíte, nezahálíme. Připravovali jsme se před volbami, připravujeme se i po nich. A je to vidět, je to znát. Moc nikde nemluvíme, raději pracujeme.
Přestože máme v zastupitelstvu jen jediného Patriota (a ještě v opozici), nynější návrh na usnesení je třetím nejdůležitějším bodem našeho volebního programu, se kterým jsme na podzim předstoupili před voliče. A je již pátou vlaštovkou dobrých zpráv v letošním roce. Neděláme si iluzi, že nám všechno a vždy bude schváleno, ale snažíme se plnit náš volební program krůček po krůčku, bod po bodu. Tentokrát jím je: pokračování textu
Alternativní škola – slova do pranice
1. 3. 2019 Následujícími řádky se v ″krátkosti″ pokusím vysvětlit, proč se domnívám, že by v Újezdě měla existovat alternativní škola. Pro někoho možná budou obsahovat málo dat, detailů apod. Ale berte je jako první ucelenější vysvětlení, proč jsme usilovali (Spolek Oko a Patrioti) od roku 2010 nejdříve o zlepšení, pak rozdělení základní školy na tradiční a inovativní a dnes upřednostňujeme spíše vznik nové (alternativní) školy. Další články ještě nepochybně přijdou. Pokud vás však téma zaujme, můžete nám přes kontaktní formulář napsat. Rádi bychom znali i názor rodičů, kteří by se chtěli vydat touto cestou a rádi bychom je poznali za účelem navázání spolupráce s jediným cílem – vznik alternativní školy. Petr Duchek pokračování textu
Panel odkazů
4. 3. 2019 Nedalo mi to, abych se trochu neporozhlédl po svobodných a demokratických školách. Výsledkem je, že kromě odkazů na některé weby věnované školství zde pod článkem přikládám i několik odkazů na svobodné a demokratické školy ve světě. Našel jsem jich během prvního březnového víkendu asi pět desítek. V ČR, Belgii, Brazílii, Francii, Holandsku, Irsku, Izraeli, Japonsku, JAR, Kanadě, Německu, Polsku, Švýcarsku, USA.
Všechny školy lze označit za menší s téměř stejným charakterem demokratické řízení. Dospělí i děti mají stejný hlas při rozhodování o pokračování textu
2020
Filmový archiv – doporučujeme shlédnout
Filmový archiv – doporučujeme shlédnout
Zde klikněte pro rozbalení videozáznamů a filmů nejen o alternativním způsobu vzdělávání