Masarykova základní škola 2017 a 2018

Krátké shrnutí práce od roku 2010 publikované doposud v článcích ″Klam přichází kdoví odkud - MZŠ″ na pokračování v Magazínu OKO a další články

Spolek Oko uspořádal další osvětovou přednášku o základním školství, v jeho magazínu vyšly další články o školství

PROSINEC - Újezdský zpravodaj

LISTOPAD - Újezdský zpravodaj

Kliknutím na články je zvětšíte, kliknutím za okraje zmenšíte (nebo použijte klávesu ESC)

ŘÍJEN

Zde můžete shlédnout záznam z přednášky “Svobody učení”, kterou v Újezdě nad Lesy uspořádal Spolek OKO.
S ohledem na ne úplně povedený zvukový záznam (naštěstí vyjma přednášejícího) je záznam rozdělen do dvou částí.
V první je úvodní slovo P. Duchka, ve které se podařilo zvuk zesílit, ve druhé přednáší slyšitelně Martin Urza, ale dotazy z publika se zesílit nepodařilo. Někdy jsou tedy slyšet méně a musíte si v danou chvíli zvuk zesílit ručně.
Na záznamu není také bohužel vidět nic z promítání. První videozáznam se holt úplně nepovedl. 🙁  Příští už snad bude lepší. 🙂 
Úvod do přednášky “Svobody učení” na Praze 21
https://www.youtube.com/watch?v=cQf9U4TQa4c[/su_youtube_advanced]
Přednáška pro Spolek OKO
https://www.youtube.com/watch?v=cQf9U4TQa4c[/su_youtube_advanced]

ZÁŘÍ

Výběr stránek zářijového Magazínu Oko obsahuje články věnované ZŠ. Červeně přeškrtnuté části nesouvisí se ZŠ.
1. Editorial
2. Klam přichází kdoví odkud – MZŠ
3. Dokonalý “byznys” plán
4. Revoluce v základní škole
5. Cenzura průzkumu SCIO v Masarykově ZŠ
6. Analýza prohlášení SPRDUSu

Oko_11_vybrane_clanky_o_skolstvi
Zvětšit nebo stáhnout

Proč a jak od léta usilujeme o zveřejní celého souboru získaných dat z průzkumu SCIO v Masarykově ZŠ

2. část - Článek z Respektu o Masarykově ZŠ v Magazínu Oko, demokracie v komisi KVV, přepis diskuse po přednášce nad možným směřováním i újezdského školství, kauza učitelky R. Howe (školní časopis, kritické myšlení, podivné ne/reakce zřizovatele, školské rady, komise výchovy a vzdělávání, interpelace na zastupitelstvu atd.), petice rodičů a reakce touto aktivitou dotčených subjektů a jak od léta usilujeme o zveřejní celého souboru získaných dat z průzkumu SCIO v Masarykově ZŠ

ČERVEN

Jak funguje komunikace mezi orgány školy a úřadu pomáhajícími škole a též mezi jednotlivci, ukazuje na kauze školního časopisu a známého rozhovoru v Respektu (a následně v Magazínu Oko) videoperla č. 14. Nesmazatelnou komunikační stopu "temna" zde zanechává především starostka Čechová. Lhaní, ztráta paměti a falšování. To je jen jedna část její politické výbavy, kterou působí na školství z pozice zřizovatele - vedení radnice. Chcete vědět víc? Stačí jen kliknout pro přesměrování...
V úvodníku Magazínu Oko popsal náš zastupitel Duchek krátce co se dělo na jednání místního zastupitelstva ohledně základní školy a na straně dvě téhož časopisu okomentoval dění kolem ZŠ i Jiří Lameš:
Řešila se situace v základní škole. Petice rodičů, odchody kantorů, koncepce školy, atd. Starostka Čechová při projednávání petice týkající se školství v podstatě oznámila, že z důvodu nedůvěry ve školu a nezvladatelného chování žáků v 7. ročníku přesunula svou dceru do jiného školského zařízení. Na otázku, kam se jí za 7 let, co má v gesci školství, podařilo Újezdské školství nasměrovat, nebyla schopna na místě odpovědět. Stejně jako na otázku, co by poradila rodičům, kteří nemají možnost své dítě přesunout do jiného školského zařízení. Oříškem pro ni byl dotaz na koncepci školství a zejména její naplňování v oblasti otevřenosti. Tazatelka dostane odpověď v písemné podobě.
V této souvislosti jsem si vzpomněl na naše loňské varování v Oku č. 6, že školní časopis je nově svěřen do cenzorských rukou (pí učitelce Jančové, hrobařce školního časopisu), které mu mají udávat ten správný svěží vítr. Toto označil houf „soudružek“ učitelek Masarykovy ZŠ v ÚZ v září 2016 za: podlé řeči o cenzurování, vytrhávání z kontextu a řečičky o  udávání správného svěžího větru, které jsou typickým páně Duchkovým výplodem.
Právě uplynul rok a realita je bohužel ještě horší. Správný svěží vítr, ani žádný jiný, totiž pro jistotu nezačal ani dout. Jestliže pí učitelka Howe zvládla 3 čísla školního časopisu připravit za půl roku a nyní uplynul rok a čtvrté číslo doposud nespatřilo světlo světa, jde o zcela zřetelný důkaz, že ve škole selhává komunikace, kooperace, svoboda, prezentace i motivace. A to přesto, že časopis není tím hlavním, co by ve škole nutně muselo být. Ale jako barometr školní otevřenosti je výborný.
Že je něco shnilého v újezdském školství, na to kontinuálně upozorňujeme již od roku 2011. Ale ať už se jednalo o zpackanou, a nikdy tudíž řádně nerealizovanou koncepci školství připravenou pod vedením K. J. Čechové, zasahování p. Roušara do výuky jakýmsi „desaterem“, či se jednalo o dlouhodobě nestandardní účetnictví školy, cenzuru školního časopisu, zvolení pí Sochůrkové ředitelkou újezdské školy okamžitě po jejím vyhazovu ze škvorecké školy, vždy u toho byla dnešní starostka Čechová. Má totiž újezdské školství ve své gesci už od roku 2010 a příliš často v něm hrála negativní roli. Nutno podotknout, že za celých 7 let jsme nikdy nebyli svědky toho, že by pí Čechová újezdskému školství dala cokoliv, co by nezvládl  kterýkoliv úředník pro školství, dokonce jsme nebyli nikdy svědky ani toho, že by měla k chodu školy, jejímu směřování, výuce, či práci pedagogického sboru nějaké zásadní výhrady. To zavání skoro až poníženou servilitou s neporozuměním svěřené oblasti – školství.
Nelze se ale tomu divit. Ať už je skladba pedagogického sboru jakákoliv, všichni mají ze zákona VŠ vzdělání, a pokud funkci radní pro školství zastává osoba se vzděláním základním, je jasné, že v podvědomí si bude neustále vědoma svého handicapu a těžko můžeme od takového člověka čekat jakoukoliv invenci. Takový člověk je ale bohužel pro skomírající újezdské školství naprosto ideální. Do ničeho se neplete, co se mu předloží, to odkývá, a když se mu řekne, že tohle je špatně, bude tvrdit, že je to špatně.
Proto ani nepřekvapilo, když ve svém úvodníku v ÚZ 6/2017 pí Čechová opět bagatelizovala veškeré dění, které aktuálně v újezdské škole probíhá, označila ho za „zbytečný cirkus“ a zoufalé rodiče, kteří této situace už mají dost, kárá slovy: „Hlavně dospělí měli jít dětem příkladem a chovat se skutečně dospěle a uvážlivě. Již zmíněnou petici za uvážlivou ani dospělou nepovažuji“. Prostě pí Čechová zastává heslo, že nejlepší obranou je útok, protože co kdyby se někdo začal šťourat v tom, jakým přínosem pro školství je vlastně ona sama.
A protože všichni rodiče mají vždy obavu, že jakýkoliv kritický hlas z jejich strany se může obrátit proti jejich ratolesti, stáhnou se bohužel, jako již tolikrát, zpět do své ulity a újezdská škola si bude vesele dál zahnívat ve svém rybníčku. Jak to nakonec správně napsala K. J. Čechová: „Pevně věřím, že červen bude v Újezdě přátelštější. Končí školní rok, možná si už všichni potřebujeme jen odpočinout“.
A já už jen mohu dodat, že od nového školního roku 2017/2018 pojede újezdské školství opět ve starých dobrých kolejích, kde otěže neochvějně budou držet spolu se zmatenou starostkou Čechovou osvědčené školní matadorky – Jančová, Bělohubá a spol. Prostě, zase se budeme mít jako na zámku, ať to trvá věčně. Anebo se tentokrát konečně mýlím a současná aktivita rodičů bude silnější než nevzdělanost a politické selhání i pedagogický stereotyp let 80. dohromady? Ve škole je určitě dost pedagogů, kteří by si změnu k lepšímu zasloužili.

Magazín Oko č. 10 ještě otiskl velmi otevřený rozhovor s bývalou učitelkou MZŠ paní Romanou Howe s názvem “Proč kantoři odcházejí?”.
Spolek Oko uspořádal druhou přednášku o vzdělávání v základním školství, zaměřenou tentokrát zejména na rodiče, aby si mohli udělat srovnání různých škol a jejich metod vzdělávání. Hlavním obsahem přednášky proto byly ukázky inovativních škol, které k výuce využívají některou z alternativních metod. Na závěr proběhla asi hodinová diskuse. Bylo zajímavé vidět i slyšet, že nejen v menších, ale i ve velkých školách lze vzdělávat a vychovávat bez důrazu na poslušnost, ale především na žákovské rozhodování a společné (kantoři i žáci) dohadování pravidel. Tedy pravý opak toho, co platí především pro II. stupeň zkostnatělého tvrzení zástupců zdejší ZŠ, odvolávajících se na RVP a ŠVP. Z prezentovaných příkladů škol bylo zcela jasně vidět, že když se chce…
Z diskuse na facebooku ve skupině rodičů zdejší ZŠ vznikl i požadavek na zveřejnění výhrad vůči doposud poslednímu vydání školního časopisu (duben 2016), který byl nejdříve pozastaven, pak 3x předěláván a následně opravený vydán. Od té doby je však bohužel zmrazený. Více v článku “Pozdě bycha honit”.

KVĚTEN

Květnové akce rodičů a reakce státních institucí, orgánů a poradních komisí:
1. část - Článek z Respektu o Masarykově ZŠ v Magazínu Oko, demokracie v komisi KVV, přepis diskuse po přednášce nad možným směřováním i újezdského školství, kauza učitelky R. Howe (školní časopis, kritické myšlení, podivné ne/reakce zřizovatele, školské rady, komise výchovy a vzdělávání, interpelace na zastupitelstvu atd.), petice rodičů a reakce touto aktivitou dotčených subjektů a jak od léta usilujeme o zveřejní celého souboru získaných dat z průzkumu SCIO v Masarykově ZŠ
Magazín Oko č. 9 přinesl po dohodě s redakcí časopisu Respekt pro občany Újezda n/L článek o Masarykově ZŠ (jinak je na webu Respektu placený) a komentář postupu Komise VV (oboje následuje po článku “Změny v předškolním vzdělávání”):
Zde je první reakce Školské rady v bodě č. 2:
Zde je kopie článku v časopisu Respekt:
Spolek Oko uspořádal přednášku o inovativních metodách ve vzdělávání. Následovala diskuse a její přepis ukazuje, že v některých otázkách může docházet až k fatálnímu nepochopení ze strany zastánců konzervativního školství:

Causa učitelky Romany Howe stále pokračuje. Případem se po Magazínu Oko a časopisu Respekt, začal podrobně zabývat i server pro pedagogy a jinou zvířenu (kliknutím na logo přejdete na onen web):
V článku je poměrně dost odkazů, autoři i celkem hojně čerpají informace z Magazínu Oko, který od zastavení vydávání školního časopisu i tuto kauzu průběžně sleduje. Jednotlivá čísla magazínu jsou buď zde na webu, nebo na webu Spolku Oko. Rozhovor je hlavně v závěru rušen hlukem z okolí, ale video obsahuje i titulky s přepisem rozhovoru, které se zapínají v liště videa vpravo dole.

Podivné pozvání pí učitelky Jančové a nepozvání pí učitelky Howe na jednání komise kvůli článku o škole vysvětlovala v březnu 2017 starostka Čechová na zasedání zastupitelstva. Interpeloval ji náš zast. Duchek. Jak je ze záznamu slyšet, nepozvání bylo především rozhodnutím starostky.
– viz audio níže –
V Újezdě zřejmě vzniká nová gubernie za chtěné i nechtěné asistence komparzu – členek komise. Proto v této hře o demokracii mohlo pozvání pí Jančové proběhnout za zády komise a bez jediného slova o úmyslu pozvat či nepozvat tu či onu učitelku v zápisu z předcházejícího jednání KVV. Manipulace v režii kritizovaných mocných se podařila.
Pedagogický web převzal i článek “Demokracie po újezdsku” o jednání Komise vzdělávání a výchovy při zdejším úřadu MČ (resp. RMČ). Zde je zápis z jednání. Pro snadnější orientaci jsou začerveněné řádky, které se případu netýkají.
Zapis_KVV_15_2_2017
Zvětšit nebo stáhnout
V interpelaci je i zmíněno, že podobná situace s nepozváním nastala již před rokem (pro upřesnění – nešlo o stejnou komisi, ale tzv. školskou radu při ZŠ, ve které též působí starostka Čechová). Zde je zápis z jednání, časopis je řešen v bodě 3.
Zapis_09_05_2016_skolska_rada
Zvětšit nebo stáhnout
Je neuvěřitelné, že ani tato “komise” nedospěla k potřebě objektivity a pí učitelku Howe k vyjádření nikdy (k 4/2017) nepozvala. K ne/vydáváním školního časopisu a zápisu z jednání školské rady se netradičně obsáhle věnoval i úvodník Magazínu OKO č. 6 z června 2016:
OKO_6_2016_www_strana_3
Zvětšit nebo stáhnout

Ať byla (nebo i je) situace kolem vydávání školního časopisu jakákoliv, nevyvratitelným důkazem nesvobodného myšlení, které je zatíženo autocenzurou, cenzurou, pohodlností, neochotou, či neschopností uvědomit si, že svět mimo školu se již změnil, je (29. 4. 2017) následující:

1. Škola ani po roce nezveřejnila své oficiální stanovisko a vysvětlení, proč bylo vydávání časopisu zastaveno.
2. Jako naprosto nepřijatelné je “podpultové” nabízení jakýchsi (asi tajných) vysvětlujících informací pí učitelkou Jančovou na diskusních fórech ke kauze. Stejně jako tvrzení, že by na zveřejnění spousty informací potřebovala týdenní dovolenou. Proboha jakých informací? Co nám pí učitelko skrýváte? Co nechcete rodičům odhalit?
3. Nezměnitelným faktem totiž zůstává, že časopis pod vedením pí učitelky Jančové doposud (1 rok) nevyšel (za vedení pí učitelky Howe vyšla 3 čísla za půl roku). Z toho lze vyvodit, že škola se otevřeného časopisu ve skutečnosti bojí a děti nechce vést ke kritickému myšlení, ale spíše ke stádovité poslušnosti. A pokud se mezi žáky, jejichž

počet je de facto nejvyšší v Praze (cca 1000), nenacházejí početní zájemci o tvorbu časopisu, má škola jednoznačně obrovský problém s vytvářením vnitřních motivací, ale zřejmě žádný s potlačováním a dusící manipulací. Otázkou však je, kolik kantorů si toto uvědomuje a chápe, kolik se jich zaběhnutému systému již podrobilo a po čase i zpohodlnělo.
4. Školská rada nikdy neprojevila zájem slyšet i druhou stranu. V tomto případě pí učitelku Howe, která měla časopis na starost. To je trestuhodné a nezodpovědné.
5. Komise vzdělávání a výchovy sice poněkud zaspala, ale po medializaci v Magazínu OKO a následně časopisu Respekt se začala kauzou konkrétně zabývat. Byť poněkud nešťastně.

Audio k záložce “2017 (duben – leden)”