Přepis z jednání ZMČ Praha 21 ze 17. 12. 2012 – bod interpelace občanů a zastupitelů ohledně návštěv starosty Roušara v ZŠ Polesná
Z jednání zastupitelstva dne 17.12. 2012
– návrh na doplnění programu jednání
– bod interpelace občanů a zastupitelů
(k pravidelným návštěvám starosty v ZŠ a k přerušování výuky)
Schvalování programu jednání
Zastupitel Duchek 0:21:30
Návrh na odvolání pana Roušara z funkce starosty.
Já tady často slýchám, že naše škola patří k těm horším v okolí ve srovnání. Pan starosta začal nyní s vlastním desaterem slušného chování pravidelně pedagogicky suplovat práci učitelek, přestože nemá pedagogické, či nějak jinak podobné, například psychologické, vzdělání. A já jsem 100%ně přesvědčen, že ono desatero by jednoznačně zvládly učitelky samy. Místo podpory a zvýšení prestiže školy, naopak došlo k podtržení práce učitelského sboru, protože ten teď vypadá jako neschopný zprostředkovat i třeba zábavnou formou základy slušného chování.
Tímhle tím náhlým vzplanutím lásky, nebo vztahu k dětem si starosta prostřednictvím desatera pomáhá koncepčně, nebo chcete-li možná i volebně, v první řadě sobě. Což je v základní škole nepřípustné a neslučitelné s funkcí starosty. Takže nabízí se tady kolize s paragrafem 32 školského zákona.
Diskutabilní je i přínos onoho desatera s biblickými obraty, “
p. Slezák: „Já Vás upozorňuji pane zastupiteli, že máte mluvit k programu jednání a ne k bodu, který nebyl zařazen. Porušujete Jednací řád.“
p. Duchek: „já se snažím vysvětlit, proč by tam měl být zařazen.“
p. Slezák: „Nevysvětlovat. Vy tady říkáte úplně něco jiného, máte návrh a …?”
p. Duchek: „Navrhuji odvolání pana Roušara z funkce starosty.“
INTERPELACE
Ing. Jiří Lameš 2:03:30
„Takže já bych oslovil pana starostu ohledně jeho pěstování kultu osobnosti, který si začíná vytvářet tím, že chodí do školy se svým desaterem na 3-4 hodiny každý pátek a potom na stránkách školy se nechává oslavovat – já tady namátkovou přečtu co se momentálně lze, pane Roušare, na stránkách školy dočíst:
„dobře mluvíte a jste krásný pán“, „mohl byste být filmová hvězda“, „mohl byste být prezident“, „líbí se mi, že jste výborný starosta“, „jste vtipný a veselý“.
Já si kladu otázku, zda tuto možnost narušovat výuku máte jenom vy, nebo případně kdyby pan Slezák chtěl s dětmi udělat pásmo, třeba o tom, jak potlačoval demonstrace při Palachově týdnu, jestli by také mohl chodit každý pátek na 4 hodiny, kdyby paní Čechová se rozhodla šířit věrouku ve škole, jestli by také mohla chodit na 4 hodiny každý týden, pan doktor Vlach by si mohl udělat reklamu na veterinární kliniku s pásmem o zvířátkách xxx ?
Mě se prostě toto nelíbí, protože místo aby se děti učily, tak vy jim tam chodíte vykládat svoje moudra a teď vám položím 6 otázek a poprosil bych tentokrát ale, abych na ně dostal i písemnou odpověď. Mám je pro vás zpracované písemně. A ty otázky zní:
1) Kým jste byl pověřen provádět každý pátek návštěvy se svým desaterem na 3-4 hodiny a narušovat výukový plán školy?
2) Přálo si to vedení školy, nebo jste to byl vy, kdo to vymyslel a školu o ně požádal?
3) Máte nějaké pedagogické vzdělání a tyto vaše aktivity jsou součástí školního vzdělávacího programu?
4) Ví o těchto vašich aktivitách Min. školství a máte jím toto narušování výchovy a výuky žáků schváleno?
5) Co se děje s videozáznamy, které točíte v jednotlivých třídách?
6) Jak s mini budete nakládat, jako s těmi videozáznamy, aby nedošlo k porušení zákona č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů?
Mohu vám otázky dodat písemně.”
Starosta Roušar: „Já panu Lamešovi odpovím, protože to si myslím, že by tady mělo zaznít. Pane Lameši, to jestli je to písemná nebo ústní odpověď o tom rozhoduje interpelovaný, ne interpelující. Takže já jsem si poctivě všechno napsal a mám teďkon 5 minut, abych vám odpověděl.
Ano, já jsem si zvolil besedy ve škole, protože cítím, že takovou aktivitu škola potřebuje. Já si myslím, že v našem přefeminizovaném školství osoba starosty nějakým způsobem plní něco, co škola v této podobě nezná a já jsem si vytvořil společně ve spolupráci se školou program. Tento program je pro letošní rok, nechodím jenom v pátek, ale oslovil jsem školu, ve škole dostala tu věc na starost jedna paní učitelka, s paní učitelkou jsme udělali dlouhodobý plán, udělali jsme si přípravu témat, ty témata probíhají tím způsobem, že si každá třída vybere vhodný termín, který jí vyhovuje, zaškrtne si témata, které by chtěla, abych akcentoval a já pak na pozvání školy chodím do jednotlivých tříd. Ta aktivita trvá zhruba 3 hodiny, součástí toho je filmování dětí, kdy interaktivně spolupracujeme s tím, že oni povídají o besedě, o těch pravidlech. Ty pravidla jsem vytiskl ve Zpravodaji, takže je znáte. Já si totiž myslím, že dneska kladení důrazu na morálku a na základní morální hodnoty je důležité, protože v tom co dneska vidíme kolem sebe, to co vidíme v televizi, to co tady ta společnost dneska předvádí – kdy proboha chceme začít, abychom vychovávali lepší lidi, než jsme my?
Takže já jsem si vytvořil tento program, a jestli – navštívil jsem 10 tříd takže mám zkušenosti zhruba s 10 besedami. Ty zkušenosti jsou velmi pozitivní. Já musím říct, že pokud mi děti napíšou dopis, že se jim beseda líbila, pokud napíšou na webové stránky to, co tam na nich je, tak musím říct, to není žádná aktivita pana starosty. Já děkuji za to antré, které jste mi tady udělal, protože já vnímám, že tyto ty besedy jsou velmi pozitivně vnímány a jsou zaměřeny přesně na to, co by ta škola měla dětem dát.
Odpovím vám na 6 vašich otázek.
Kým jsem byl pověřen? Nikým. Tento program jsem vytvořil v rámci svého pověření starosty, kdy cítím povinnost, aby starosta komunikoval se školou, aby komunikoval s rodiči, aby starosta komunikoval s rodiči o výuce dětí. A ten program desatero správného újezďáka, desatero pro děti, by mělo následovat desatero pro správné učitele. Společně s učitelským sborem se budu chtít podílet, aby učitelé sami vytvořili desatero správného učitele a zároveň taky budu chtít, aby vzniklo desatero správného rodiče, protože tyhlety pravidla, které tady jsou, tak jsou, je důležité, aby složka obec, složka škola, ale i rodič, aby se na nich sjednotil a tyto pravidla vyžadoval.
Přálo si to vedení? No já nevím, jestli bylo zvykem, aby starosta v minulých volebních obdobích chodil do školy a dělal besedy. Já jsem zván na spoustu aktivit a akcí, já na ně poctivě všechny chodím, protože si myslím, že svojí práci vykonávám svědomitě. Já jsem oslovil školu, škola mi dala partnera a já s tímto partnerem ten projekt realizuju. Takže na začátku jsme vytvořili téma, já se k některým z nich cítím velmi kompetentní, to bude možná následovat další otázka, a já teďkon v těch jednotlivých třídách teď to sjednocuju formou toho desatera, protože akcentuju podle toho, co si paní učitelka napíše, některé ty body, které jsou.
Já odpovím na třetí otázku. Ví o této aktivitě Min. školství?
No já bych byl rád, kdyby se o této aktivitě Min. školství dozvědělo, protože už vím, že se od vás nebo od vašeho kolegy dozvěděla Česká školní inspekce, která jistě k tomu zaujme nějaké stanovisko, ale přeci, proboha nežijeme v nějakém vzduchoprázdnu? Jestli starosta se nemá starat o výchovu dětí, jestli nemá nějakým způsobem možnost tlačit tam, kde si myslí, že ta dnešní společnost tuhletu věc potřebuje, no tak opravdu pak jsme na tom hodně špatně.
Co se děje s videem a záznamy? Já to video zpracuju, což mi trvá další hodinu, hodinu a půl, takže pro jednu třídu zhruba věnuju svého osobního času 5 hodin, krát 25, tak si to spočítejte, kolik je to, první stupeň plus jedna hodina na druhém stupni tak, jak je to naplánováno a toto video já pošlu paní ře ?? učitelce.“
p. Slezák: „Čas pane starosto.“
p. starosta Roušar: „Poslední otázka, jak s nimi budete dál nakládat? No nijak. Já pošlu video paní učitelce a paní učitelka se dohodne s rodiči, jak dál s nima škola bude nakládat.“
p. Slezák: „Děkuji, doplňující otázka pan Lameš?“
p. Lameš: „No já teda rozhodně se nedomnívám, že byste se měl starat o výchovu dětí od toho je tady škola. Vy jste starosta a měl byste vykonávat funkci starosty.”
p. Slezák : „Doplňující otázka pane Lameši?“.
Ing. Lameš: “Dobře, doplňující otázka jenom je, nebo jen takové prohlášení, že já si nepřeju, aby ten videozáznam mého syna např. koloval. Dovoluji si vás upozornit, že existuje paragraf 12 Občanského zákona, který říká, já vám ho odcituji: „písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky, obrazové zvukové záznamy týkající se fyzické osoby, nebo jejích projevů osobní povahy smí být pořízeny nebo použity jen s jejich svolením. Vy jste si vyžádal to svolení pane starosto od těch rodičů? Nevyžádal. Vy ve funkci starosty jenom porušujete platné právní předpisy. Porušujete základní předpis, což je Občanský zákoník. Přečtěte si ho a já vám tady za sebe říkám. Poprosím,”
p. Slezák: „Čas pane Lameši.“
p. Lameš: „Poslední věta. Poprosím, aby to bylo do záznamu. Já si nepřeju, aby můj syn kdekoliv koloval na těch záznamech a žádám vás, abyste mi záznamy, kde je můj syn vrátil a od ostatních rodičů jejichž záznamy ?? máte, jste si ?? souhlas na základě toho paragrafu 12 vyžádal.“
p. Slezák: „Pane Lameši, už Vám uběhl čas, děkuji.“
p. starosta Roušar: „Já se snažím odpovědět. Ano, to je samozřejmě vaše právo pane Lameši, můžete bourat jako v mnoha dalších věcech, ano, tahleta aktivita, která byla ve škole vnímána velmi, velmi pozitivně může skončit na vašich protiaktivitách. Já akceptuju toto vaše rozhodnutí, že ten záznam s vašim synem nechcete nikterak postupovat. Já se domnívám, že ČŠI k tomu nějakým způsobem postaví, že se tento problém vyřeší a možná, že ta aktivita s tím filmováním, na kterou se děti strašně těšily a bylo to strašně fajn a bylo to fajn i s vašim synem, tak, že možná skončí. Dobře, skončí. Já se podle toho zařídím. Kdybysme měli v životě dělat jenom věci, které si myslíme, že jsou naprosto bezpečné a nevložili do toho nějakou chuť na zlepšení toho výsledku, tak bysme se vůbec nehli. Stejně tak jako ze záznamu tadydle z tohohle zastupitelstva, protože i to říká zákon o ochraně os.údajů, že bychom neměli vystavovat, ale je to naprostá hloupost, abychom takto veřejně zastupováni mohli sice veřejně vysílat, ale nemohli jsme ho archivovat na webových stránkách. Takže já si samozřejmě ponesu plné důsledky z té své činnosti, ale to mě neodradí od aktivit, abych v těchto diskusích pokračoval, protože si myslím, že to má smysl a já v tom ten smysl vidím.“
Zastupitelka MUDr. Diepoltová 2:28:30
„Tak já vím, že už se o tom tady mluvilo, pan Lameš o tom mluvil, já bych ráda jenom svoje stanovisko k tomu řekla, protože se u mě nashromáždilo několik teda podnětů, nesouhlasných podnětů rodičů dětí jako tedy ke členovi Školské rady. Já bych k tomu ráda řekla to, že prostě je to tak, že tady v Újezdě nad Lesy nežijí jenom fanoušci pana starosty a že logicky jsou spokojeni rodiče, kteří teda jsou příznivci pana starosty. Nicméně rodiče, kteří nesouhlasí s ním a s jeho myšlenkami tak si prostě nepřejí, aby on ovlivňoval jejich děti. Myslím, že to je naprosto jasný, a myslím si, že opravdu starosta neslouží k tomu, aby děti vychovával. Já si myslím, že by bylo daleko vhodnější kdyby pan starosta, dopředu, nebo kdyby rodiče dětí byli dopředu informováni, že pan starosta tam přijde, kdyby besedy byly třeba dobrovolné, kdyby třeba se zaměřil na děti starší, na děti z druhého stupně, kdyby jim vysvětloval, jak funguje samospráva, jak funguje sestavování rozpočtu, něco prostě přínosného a ne kdyby se zaměřoval na děti první a druhé třídy a vysvětloval jim pravidla slušného chování. Samostatnou kapitolou je to nahrávání dětí což si myslím, že je opravdu velký problém pokud tam nebyl souhlas rodičů. V podstatě my ve škole dáváme souhlas i k tomu, že budou třeba viset na internetu fotky ze školy v přírodě, všechno to musí mít paní učitelka dopředu schválený od rodičů. Tady nic takového neproběhlo. Můj syn, stejně jako syn pana Lameše byl také nahráván na videokameru. Já si také nepřeju, aby ten záznam někde koloval a takových rodičů je opravdu hodně. Mám minimálně 5 podnětů, kde ti rodiče si to prostě nepřejí, protože pečlivě zvažujeme všechno, kde se naše děti objeví. Mají zakázáno dávat fotky na Facebook, na internet atd. a tohle bylo naprosto neohlášený nahrávání dětí prostě ve škole v průběhu vyučování. Nikdo z nás neví, kde ten materiál prostě skončil. Takže opravdu bych se přikláněla k tomu, aby pokud pan starosta tam chce docházet, tak aby to bylo lépe vykomunikováno s rodiči, aby rodiče se k tomu mohli vyjádřit, aby se opravdu zaměřoval na děti starší, na děti, kterým může předat něco ze svých zkušeností, protože opravdu o slušném chování si myslím, že to daleko lépe zvládnou paní učitelky. Prostě pravidlo slušného chování, to prostě zvládnou a určitě prostě není potřeba, aby tam pan starosta trávil 4 nebo 5 hodin v každé třídě celé dopoledne. Děkuji.“
Starosta Roušar: „Paní Diepoltová já si vás strašně vážím, protože pro tu školu děláte hodně a přesto si dovolím nesouhlasit, protože ty aktivity jsou vybrané tak, aby nějakým způsobem sjednocovaly a na něco navazovaly. Já sice můžu prvňákům a druhákům říkat, o tom, co je samospráva, jak se volí starosta, ale budu to říkat úplně k ničemu, protože prvňáci, tahleta věková hranice akceptuje něco, ale jestli já možná řeknu to, jak jsem to postavil. Já jsem opravdu ty tři hodiny v tom prvním stupni, to považuji těch 25 tříd až do té pětky, tak je to postaveno na paměťové metodě, já je tam mimochodem učím paměťovou metodu, jak si zapamatovat 10 bodů. Jak si udělat virtuální cestu, do té virtuální cesty si dosadit příběh, a ten příběh pomoci rozvzpomenout na další věci, a tohleto musím říct, že umí i prvňáci. Ti prvňáci po těch 3 hodinách umí říct, co je bod č. 6 , nebo co je bod č. 2. Co je špatného na tom, že starosta přijde do třídy a řekne pravidlo č. 2 „měj rád rodiče a pomáhej jim“, nebo pravidlo č. 8 „nekouřit a nepít alkohol“. Je na tom něco špatného? Je to něco politického proboha? Dělám si snad nějakou politickou kampaň, že ty děti zatahuji do politické kampaně? Proboha kde to jsme? Nedělám. Ale já akceptuji vaše právo, že jako rodič nesouhlasíte. Sami naše generace, nebo ta generace před námi, víte, že dneska je to svázaný, že nic takového za nás nebylo. Dostali jsme facku od pana učitele, když jsme byli drzí a nevychovali nás špatně. Já s tímhletím nesouhlasím, ale jestli nebudeme klást důraz na nějaké hodnoty, které jsou základní, vandalismus proboha, vždyť se podívejte kolem sebe, desítky tisíc korun nás stojí nátěr na škole, ??? nám rozbili, vloupali se do tělocvičny, rozsekali hasičák a zničili nám podlahu. Těch věcí je spousta. Proč bych jako starosta nemohl přijít i k těm prvňákům a říct. Ty, ty, ty, jestli budeš dělat někdy tyhle věci a ukázat jim tam naši zničenou našeho divočáka, ceduli jedna, té cedule. Já tam dělám poctivě tu práci, kterou si myslím, že by starosta měl dělat a že se to zrovna nikomu nehodí, protože to nikdo předtím nedělal, ano, je to tak, ale opravdu tu práci se snažím dělat poctivě a vůbec nemyslet na to, jestli je to politický nebo ne. A když těm dětem se to líbí, tak je to fajn a já jsem měl z toho radost. Já jsem si neuvědomil problém s nějaký kamery, jestli dáte nebo nedáte souhlas. Neuvědomil jsem si to. Kdybych si to uvědomil, tak bych to řešil. Česká školní inspekce mi dá nějaké doporučení, já se podle toho, možná, že to škole zakážou a já budu strašně smutný, ale budu smutný zejména proto, že jste to překazili vy, kteří tu školu máte rádi. To je mi strašně líto, takže já se podle toho zařídím a ten program zmodifikuju tak, aby byl naprosto legitimní a legální, ale nebraňte mi dělat tu poctivou práci, to co v těch pravidlech je, aby si vzali k srdci a aby to dodržovali.“
Zastupitelka MUDr. Diepoltová: „Úplně krátkou poznámku. Já rozhodně si nemyslím, že to je politické, to já vím, že není politické, a myslím, že špatné na tom je to, že právě ti prvňáci a druháci jsou velmi snadno ovlivnitelní prostě vším a je potřeba velmi jako pečlivě zvážit, kdo teda s nimi bude pracovat a rozhodně, na to jak jste se ptal, zda na tom je něco špatného, tak rozhodně na tom není nic špatného, akorát můj názor je ten, že to prostě starostovi nepřísluší, aby todlencto dělal v podstatě ve své pracovní době.“
Starosta Roušar: „Já dám jenom doplňující odpověď. No vždyť starosta se přece má starat o školství.“
Občané: smích, „Ježíši!“
Starosta Roušar: „Má, jestli, kdo jiný by měl tlačit na morální hodnoty? Copak to od politiků neočekáváte, abysme tady nelhali? Abysme byli jako ty naše vzory v naší televizi? To opravdu chceme? Nechceme se vrátit jako k tomu, abychom si lidsky rozuměli, nehádali se, nešli si tady po krku? A to budeme dělat i těm dětem? Copak je na tom proboha na tom špatnýho, abych někomu v 1. třídě řekl, že dospělí se zdraví? Víte co mi odpoví? Že mi maminka říkala, že zdravím jenom ty, který znám. To vás učili? To nás učili, že dospěláci se zdraví podle toho, jestli toho člověka znám nebo neznám? No mě to takhle nenaučili. Takže já opravdu vnímám velmi silně to co říkáte, já se s tím programem nějak zmodifikuju, ale opravdu jste mě nepřesvědčili, že bych dělal něco nelegitimního, něco špatnýho, že tady je je starosta ??? školstvím. Copak my školství dáme víc peněz? Nedáme. Všechny naše peníze, který se tady rozhodujou, po těch změnách, šly do školy. Postavíme školku ???, abychom udělali školku ???, v budově ZŠ uděláme další třídu, to všechno tam je, všechny peníze dáváme do školek, ale kde je ten tlak na tu morálku, aby ty děti něco uměly i z toho našeho základního života. Vždyť ty sprostý slova, vidí dnes a denně kolem sebe, to kouření je dneska už ve druhý třídě, když se zeptám kdo už kouřil ve 2. třídě, tak se mi zvedne les rukou. Chceme to? Nechceme. A já jenom říkám, tady ty věci byste si děti měli hlídat. A to, že jsou ovlivnitelní v první třídě, fajn, vždyť vemte těch 10 pravidel a řekněte mi, který nechcete, abych říkal, že s nima nesouhlasíte.“
p. Lameš: „Prosím vás, vy tam nemáte co dělat.“
p. Slezák: „Nemluvte pane Lameši, nedostal jste slovo.“
p. Lameš: „Vy tam vůbec nemáte …“
p. Slezák: „nemluvte, nemáte slovo pane Lameši, neporušujte Jednací řád, to je Vaše krédo ho porušovat, že jo?“
p. Slezák: „Takže, já děkuji panu starostovi, já jenom řeknu jednu věc. Mě hrozně mrzí, že tady dneska nesedí paní profesorka Jirásková. Protože to jsou slova, to co říkal teďko starosta, paní profesorky Jiráskový. To je to, co ona prosazovala ve škole, nic jinýho a pan starosta říká, že do toho netahá politiku. Nevím, jestli mluvil s paní prof. Jiráskovou, ale jako bych ji slyšel, na jakékoli besedě, když ona o tom školství mluvila a říká: „Rodiče, když rodiče neumí vychovat svoje děti, měla by se na tom podílet škola.“
Zastupitel Duchek 2:39:10
„Už se tady o tom delší dobu mluví, já si to tady proškrtávám, abych se neopakoval. Zopakuji ale přeci jenom jednu věc z toho začátku. Já jsem stoprocentně přesvědčený, že to desatero by jednoznačně zvládly učitelky samy a podle mě tím došlo k podtržení učitelského sboru, protože to vypadá, jako když jsou neschopní sdělit takové základní věci, jako je „Zásady slušného chování“. Opravdu si myslím, že diskutabilní je i přínos onoho desatera s biblickými obraty, ty tam skutečně jsou, s vytvářením obrazu nereálného a naivního světa. Já se domnívám, že jakákoli forma náboženství (pozn. ve školách) je zakázaná, že toto není součástí zdejšího školského vzdělávacího plánu a stejně tak v něm není ani slovo o tom, že má starosta pravidelně docházet (pozn. do školy). Tento plán byl schválen a je tedy porušen. Nejasné a značně podezřelé je i to focení, natáčení atd. bez písemného souhlasu rodičů, dovolím si tady upozornit, že se jedná o (pozn. porušení) paragrafy na ochranu osobního a soukromého života. Současně je i velice zavádějící to, co s nimi bude provedeno, protože dá se usuzovat, že uvažujete o zveřejnění na internetové síti Youtube, kde jsem našel medajlonek p. Schmidta, tam se dokonce prezentujete jako režisér nebo scénárista, nebo oboje myslím, že tam je. Stejně tak se ptáte, co má dělat starosta. Tak podle mě je nepřijatelné i časové konto toho pseudopedagogického působení starosty, nebo Vaše, které vlastně když to posčítám za ten jeden školní rok, tak to dosáhne stejného počtu hodin, jako je suma průměrné pracovní doby za celý jeden měsíc. Vezmu-li si, že byste chodil do všech zdejších mateřských škol, nedělal byste vůbec nic, než že byste suploval pedagogický personál.
Pak bych rád upozornil na jednu věc, že jakákoli stížnost u Školní inspekci vede k předání jejího výsledku šetření zřizovateli školy k vyřízení. Tedy v tomto případě to znamená, že se ta stížnost „vrátí“ k vyřízení vám. Takže jsme svědky promyšleného a téměř neprůstřelného starostova boje o volební hlasy. Ono to totiž takhle vypadá, jako když máte pane starosto hotovo, jako když jste si na Magistrátu předjednal veškeré peníze, které potřebujeme, jako když jste si zajistil i ty prostředky z fondů EU, jak jste sliboval, máte prostě hotovo, což myslím si, že se o tom budeme dnes ještě bavit, což myslím, že to tak není. Myslím si, že jste překročil v mnoha bodech nepřekročitelné, s námi jste to ani neprojednal, přesto, že my jsme vás tím starostou zvolili, a nezvolili jsme vás žádným suplujícím pedagogickým pracovníkem nebo učitelem.
Takže já mám na vás dotaz.
Mohu i já do ZŠ, nebo kdokoliv jiný, s jiným desaterem, které nebude z mého pohledu tak naivní, tak zavádějící? To je první otázka.
Co mám proto udělat tedy? Jak jste postupoval? Já budu postupovat úplně stejně a jsem zvědav, jestli já se tedy do ZŠ dostanu.
Pak se chci zeptat, jaký vidíte z tohoto desatera skutečný přínos?
Co jste z něho hodlal brát jako měřitelný výstup, jak jste jej hodlal měřit, kdy a kde jste jej chtěl měřit?
Jak jste si představoval,“
p. Slezák: „Čas pane Duchek.“
p. Duchek: „jo, že získáte dodatečný souhlas od rodičů s natáčením a archivováním?“
Starosta Roušar: „Zvládnou to učitelky? No učitelky to nedělaly. Tak já jsem přišel s novým programem, který byl ve spolupráci s učitelkami realizovaný. Tam se opakovaly stejné věci, ale znovu jenom říkám, pro každou třídu mám zaškrtáno jaký akcent na co mám mít, funguje formulář, který každá učitelka vyplní a řekne si. Já bych tady potřebovala víc životní prostředí, tak já povídám víc o lese a nebo já bych tady chtěla více akcentovat pomoc starým lidem, tak já tedy budu říkat takovéhle věci. Ale ta autorita starosty je naprosto těmi dětmi akceptovaná. Vždyť oni tam toho učitele nevidí, proboha. Ten ředitel v těch třídách je minimálně. Já tam plním opravdu tu autoritu toho, že tyhlety morální hodnoty, který říkám, tohle je to, co byste měli držet, já to vidím jako důležité.
Odpovědi na otázky. Můžete Vy? No zkuste to, zkontaktujte pana ředitele, já budu rád, když zastupitelé budou mít různé programy a budou fungovat jak našemu školství pomoct, vyzkoušejte pane zastupiteli. Já si opravdu myslím, že role zastupitele a role starosty je trošilinku odlišná a prosím vnímejte to, že to co by měl nebo mohl dělat starosta, že to zákonitě nemůžou dělat všichni zastupitelé. Možná, že budete muset pane zastupiteli počkat, až budete tím starostou, abyste tam se mohl seberealizovat, “
p. Duchek: „Abych to po Vás napravil.“
p. starosta Roušar: „třeba abyste to po mě napravil. Jak postupovat? Já vám neporadím! Já jsem si zkrátka začal komunikovat se školou a ten projekt jsem si takto zvolil.
Jaký přínos? No já ten přínos považuji za velmi důležitý, protože když už děti budou umět, že mají mít rádi třeba staré lidi a zdravit je.“
Zastupitelka MUDr. Dastychová: „To snad vědí z domova ne?“
Starosta Roušar: „Oni by to měli paní doktorko vědět z domova, ale proboha oni to neví. To je ten problém, že oni to dneska neví.
Jak měřit? Kdy a jak? No já jsem velmi spokojenej, že ty děti tenhle projekt akceptujou, že nakonci když odcházím, tak ta pravidla znají a znají je právě díky té paměťové metodě na přeskáčku. Já tam skutečně dávám tu mou hodnotu, a to je, že se někdo dneska ve 2. třídě naučí 10 pravidel napozpátku a já řeknu šestku a on tu šestku řekne. Já to považuju za klíčový a za důležitý, protože se taková paměťová metoda ve školství vůbec neučí.“
Zastupitel Duchek 2:45:25
„Já děkuji panu starostovi za odhalení svého nitra, že nám
p. Slezák: „Máte doplňující otázku pane Duchek?“
p. Duchek: „ukázal co dělá ve své funkci. Ano, mám otázku. Proč jste pane starosto nepomohl s tím desaterem učitelkám, aby se jej naučily zvládnout, místo narcistického exhibování. Děkuji.“
Starosta Roušar: „Pane Duchku, to nitro neodhaluju já, to odhalujete vy a to si doufám řada lidí tady dneska uvědomí. Já tu práci chci dělat poctivě a to že věnuju čas školství, jak tady někdo spočítal, že to je jeden měsíc za rok, ano tak já 12 nebo 10 procent svýho času věnuju školství, protože můžu, protože chci, protože vím, že těch peněz do toho školství plyne málo a že na tom není to školství postaveno. Dneska je proboha školství v rozvratu vždyť si to připusťte. To co dneska školskej systém, tak je nastavenej mezi jednotlivými stupni, tak vyprodukuje naprosto nevzdělané děti, nevzdělané jedince, je to bohužel tak. Naše školství, copak je učitelství proboha našim státem něčím podporováno? Je podporováno? Vy jste si toho všimli? Já jsem si toho nevšim.
Vaše otázka p. Duchku pomozte mi s ní ještě jednou, já vám odpovím.“
p. Duchek: „Proč jste s tím desaterem nešel k těm kantorkám, nenaučil jste je ho a ony by to dětem vysvětlily. Proč tam jdete Vy, proč se nevěnujete starostování, tedy tomu, k čemu jste byl zvolen.“
p. starosta: „Dobře, protože, já jsem, odpovím Vám. Odpovím. Já jsem s panem ředitelem chtěl, aby se zvýšil počet učitelů, nejenom učitelek. Dokonce v radě jsme měli dohodu, že uděláme tzv. v uvozovkách byty pro preferovaný povolání, že“
p. Slezák: „Čas?“
p. starosta Roušar:„to je doplňující otázka“
p. Slezák: „Čas. Ta už byla.“
p. starosta Roušar: „odpovíme, řeknu to teda jednou větou. Tohle je dlouhodobý koncept a ten starosta jako povolání obci tam přináší ještě jinou hodnotu, kterou tam učitelky přinést nemůžou.“