Do voleb jsme šli s tím, že parkování u nádraží má několik variant řešení a našim cílem bylo všechny poznat a vybrat jedno z nich. Jsme ale v opozici a poznání i výběr musí učinit především vládnoucí rada a koalice. Náš hlas je pouze poradní a hlasování na zastupitelstvu bude mít sílu jen jedné sedmnáctiny. Přesto jsme navrhli prostřednictvím Dopravní komise jedno řešení…
Připomeňme si, jak jsme na problém parkování pohlíželi ve volením programu: “Dlouholetý problém, který se vychyluje dle politického vedení radnice od téměř nulové možnosti parkování aut i kol u nádraží až po futuristické představy parkovacích domů. Řešení bude nepochybně uloženo kdesi v tomto intervalu. Naším cílem pak je najít to nejvhodnější řešení, přijímané co nejširší vrstvou obyvatel, prodiskutované s veřejností, s odborníky, zohledňující unikátnost lesního místa a finanční možnosti.”
S ohledem na letitou zkušenost neefektivního řešení parkování, možnosti získat potřebné finance, lesní pozemky a politickou vůli, máme jistou skepsi k rychlému vyřešení. Velmi negativně přitom vnímáme nejen nedostatek parkovacích míst, ale též narůstající riziko nebezpečnosti provozu při míjení aut a autobusů i nezákonné parkování vozidel. Návrh proto předpokládá zjednosměrnění provozu, posunutí zastávky o rovných 100 metrů směrem k centru Újezda a vytvoření parkoviště na místě současné otočky autobusů.
Přínosem je především zvýšená bezpečnost a plynulost dopravy. Zákon o provozu na pozemních komunikacích v ustanovení § 25 odst. 3 totiž praví, že: „Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy.“ To nelze v reálu vůbec zajistit. Ovšem při zjednosměrnění ano. Rázem tak odpadá nejen nebezpečné míjení, ale i nezákonné parkování.
Dojde tím i ke zlepšení životního prostředí v přilehlé zástavbě, neboť polovina výfukových plynů a hluku je řešením odkloněna od obytné zástavby, čemuž se ani zimní zahřívání autobusů za rok nevyrovná.
Současně dojde k mírnému zvýšení počtu parkovacích míst.
Řešení je sice mnohými vnímáno jako dočasné, což ale neznamená, že nemůže být realizované, zejména s ohledem na roky, po které je parkování u nádraží neefektivně řešeno.
Samotné zrealizování je však otázkou do diskuse a politické vůle. Může trvat roky, ale třeba i pouhý rok.
“Neříkám, že návrh vše vyřeší. Vyžaduje též nějaké investice, ale snažil jsem se i z opozice konstruktivním nápadem přiložit ruku k dílu při řešení neutěšeného parkování u nádraží. Co a zda z nápadu bude nakonec využito, je už věcí jiných,” říká zastupitel Duchek.
Základní schéma – návrh řešení
Zápis z jednání Dopravní komise v pdf
parkování je v bodě označeném jako Ad 3) + 4) + 9)